Lengvieji automobiliai

Légende ci-dessous
Lengvieji automobiliai

TYPE A

01_histoire_vehiculesparticuliers_typea_capture1918 m. lapkričio 20 d. Prancūzijos transporto priemonių tvirtinimo žinyba patvirtino automobilį 10HP (arba Type A). Gamyba buvo pradėta 1919 m. gegužės pabaigoje, o liepos 7 d. automobilis Type A pasirodė rinkoje.
Tai buvo pirmoji CITROËN išleista transporto priemonė ir pirmas Europoje automobilis, kurio masinė gamyba buvo vykdoma remiantis Henry Fordo suformuluotais ir jo gamykloje Detroite daugiau nei dešimt metų įgyvendintais principais.
Type A automobilio su keturių cilindrų 1.327 cm3 darbinio tūrio varikliu, kurio vardinė galia siekė 18 AG esant 2.100 aps./min. dažniui, didžiausias greitis buvo didesnis kaip 65 km/val. Tai buvo daugeliu atžvilgių pažangus automobilis. Pirmą kartą pirkėjai galėjo įsigyti visiškai sukomplektuotą automobilį su visa įranga ir kėbulu.
Iki 1921 m. metų birželio buvo gaminama dešimt Type A versijų.

B SERIJOS AUTOMOBILIAI

02_histoire_vehiculesparticuliers_typeb_captureType A pakeitė B2, automobilis su galingesniu varikliu ir tobulesne aušinimo sistema. Dėl savo patikimumo ir tvirtumo jis greitai susilaukė sėkmės rinkoje. 1924 m. buvo gaminama 12 jo versijų, taip pat dar trys modeliai, pavadinti B10, su nauju visiškai metaliniu kėbulu.
1925 m. rinkoje atsirado B12 serijos automobiliai. Šios serijos šešių versijų su visiškai metaliniu kėbulu ir penkių versijų su medžio ir metalo kėbulu automobiliai pakeitė B2 ir B10 automobilius, kurių gamyba dar po metų, išleidus B14 serijos automobilius, buvo išvis nutraukta. 1928-aisiais, paskutiniaisiais B14 serijos automobilių gamybos metais, buvo išleista komercinė versija (B15) ir ribotos laidos automobilių su išplėsta ratų baze versija, skirta kolonijoms (B18).
Tuo pačiu metu, nuo 1922 m. iki 1926 m., CITROËN prekiavo kompaktiškaisiais automobiliais 5HP. Žinomiausias šios versijos automobilio modelis yra „Trèfle“.

C SERIJOS AUTOMOBILIAI

03_histoire_vehiculesparticuliers_typec_capture1928 m. spalio mėn. vykusioje Paryžiaus automobilių parodoje buvo pristatyti nauji CITROËN  automobiliai. Tai buvo svarbi data šio prekės ženklo istorijoje, nes CITROËN pristatė ne tik naują C4 (pakeitusį B14), bet ir naują prabangų modelį su šešių cilindrų varikliu – C6.
Šiais dviem modeliais, perėmusiais visas naujoviškas pirmtako naujoves, įskaitant visiškai metalinį kėbulą, buvo sėkmingai prekiaujama iki 1932 m. 1931 m. asortimentą sudarė ne mažiau kaip 47 skirtingų versijų automobiliai.
1932 m. balandžio 1 d. pradėti tiekti C4 ir C6 su amortizacinio tvirtinimo varikliu; tai buvo perversmas automobilių komforto srityje. C4 ilgam laikui įgijo patikimo automobilio reputaciją ir buvo dažnai sutinkamas keliuose dar ir XX a. šeštajame dešimtmetyje.

ROSALIE

04_histoire_vehiculesparticuliers_rosalie_capture1932 m. Paryžiaus automobilių parodoje CITROËN pristatė modelius 8CV, 10CV ir 15CV. Pirmieji du pakeitė C4, o trečiasis, kuriame buvo sumontuotas šešių cilindrų variklis, natūraliai pakeitė modelį C6.
1931 m. Linas-Montlhéry autodrome užfiksavus daugybę naujų šių trijų automobilių modelių greičio rekordų, jie netrukus buvo pradėti vadinti Rosalie, pagal 8CV Rosalie.
1934 m. sausį bendrovė CITROËN modernizavo automobilius – ėmė naudoti naujo tipo kėbulą „Nouvel Habillage“ arba naują apdailą. Vėliau, gegužės mėn., automobilių priekyje buvo įrengta nepriklausomų ratų torsiono juostos pakaba.
1934 m. pradėjus gaminti Traction Avant, Rosalie atsidūrė antrame plane. Vis dėlto, įrengus 7CV ir 11CV variklius ir suteikus pavadinimus 7UA ir 11UA, šie automobiliai ir toliau buvo gaminami iki 1938 m. rugsėjo.

TRACTION AVANT

05_histoire_vehiculesparticuliers_tractionavant_captureSu pirmojo Traction Avant (7CV) pristatymu 1934 m. gegužę automobilių pasaulyje prasidėjo revoliucija. Iki šiol nebuvo automobilio, džiuginusio tokia daugybe naujovių, pvz.: visiškai metaliniu vientisu laikomuoju kėbulu be važiuoklės, visų keturių ratų hidrauliniais stabdžiais, nepriklausoma ratų pakaba su torsiono juosta, amortizacinio tvirtinimo varikliu su viršuje išdėstytais vožtuvais, išimamosiomis cilindrų rankovėmis.
7CV gamyba buvo nutraukta 1941 m. birželį, bet 11CV (išleistas 1934 m. rugsėjį) ir toliau buvo gaminamas iki 1957 m. liepos. Be to, nuo 1938 m. birželio iki 1956 m. liepos buvo gaminama 15CV versija, komplektuojama su šešių cilindrų varikliu.
1954 m. balandį CITROËN išleido specialią versiją, pavadintą 15H. Šio automobilio hidropneumatinė galinė pakaba buvo būsimojo DS pirmtakė.

2CV IR IŠVESTINIAI AUTOMOBILIŲ MODELIAI

06_histoire_vehiculesparticuliers_2cvderives_capture2CV pasirodymas siejamas su bendrovės Michelin XX a. trečiojo dešimtmečio pradžioje vykdytu tyrimu kuriant vadinamąjį liaudies automobilį. Konstravimo darbai prasidėjo 1936 m., bet pristatyti pirmąjį modelį 1939 m. spalį, kaip planuota, ir išleisti jį į rinką sutrukdė karas.
Po įvairių konstrukcijos pakeitimų galiausiai 2CV buvo oficialiai pristatytas 1948 m. Paryžiaus automobilių parodoje. Jo gamyba Levalua gamykloje buvo pradėta tik po metų, bet truko 42 metus ir buvo nutraukta tik 1990 m. liepos 27 d. Mangvaldės gamykloje Portugalijoje!
Per ilgą „ančiuko“ gamybos laikotarpį šis modelis inspiravo daugybę įvairių išvestinių modelių, įskaitant „Dyane“, išleistą į rinką 1967 m. rugsėjį, ir Méhari su originaliu ABS plastiko kėbulu, pristatytą 1968 m. gegužę.

DS

07_histoire_vehiculesparticuliers_ds_captureDS sukėlė revoliuciją technologijų ir dizaino srityje. Šis 1955 m. Paryžiaus automobilių parodoje pristatytas automobilis atrodė kaip iš mokslinės fantastikos filmo.  Originalaus dizaino modelis su avangardiniu prietaisų skydu, hidropneumatine pakaba ir visiškai hidrauliniu vairo mechanizmu sukėlė didžiulę sensaciją. Per parodą buvo pateikta beveik 80.000 užsakymų.
1967 m. rugsėjį buvo perdarytas automobilio priekis. Priekiniame skyde buvo sumontuoti keturi žibintai, iš jų – du (vidiniai) besisukantys žibintai, apšviečiantys kelią vairo sukimo kryptimi. Pradėjus gaminti ID modelį (pristatytą 1956 m. spalį), pradėti tiekti automobiliai su sedano tipo kėbulu, taip pat universalo ir kabrioleto versijos.
1975 m. balandžio 24 d. DS gamyba buvo nutraukta. DS iki šių dienų išliko avangardinio dizaino automobilio simboliu.

AMI

08_histoire_vehiculesparticuliers_ami_capture1961 m. rinkai pateiktas Ami 6 buvo tarpinis modelis su 3CV varikliu. Ami 6, kuriame buvo sumaniai suderintos 2CV ir DS savybės, taip pat išsiskyrė originalaus dizaino linijomis ir įstrižai pakreiptu galiniu langu, kurio apatinė dalis buvo nukreipta į vidų. Universalo versija pasirodė 1964 m. rugsėjį.
1969 m. Ami 6 pakeitė Ami 8 su įprastesniu galiniu langu, skirtu sedano versijai. Šis naujas modelis tapo nuostabiojo M35 prototipo (500 vienetų) su rotoriniu stūmokliniu varikliu (GS Birotor variklio pirmtakas) ir DS tipo hidropneumatine pakaba pagrindu.
1973 m. sausį Ami 8 liniją papildė Ami Super su keturių cilindrų 1.015 cm3 darbinio tūrio GS varikliu. Ami Super liautasi gaminti 1976 m. liepos mėn., o Ami 8 – dvejais metais vėliau.

SM

09_histoire_vehiculesparticuliers_sm_capturePristatydama SM, CITROËN pagerino savo asortimentą puikaus dizaino pavyzdiniu automobiliu. Šiame prabangiame limuzine su Maserati V6 varikliu suderinti visi privalumai, kuriuos teikia DS priekinių ratų pavaros technologija, taip pat hidraulinė sistema ir pakaba. Be to, jis turi penkių greičių pavarų dėžę ir nuo greičio kintamos galios priklausomą vairo stiprintuvą DIRAVI (hidraulinis vairo stiprintuvas su grąžinimo funkcija).
SM, išleistas 1970 m. kovą, dėl originalaus, novatoriško dizaino susilaukė visuotinio susižavėjimo. Jo išskirtinės dinaminės savybės patraukė žinovų dėmesį Prancūzijoje, Europoje ir JAV. Vis dėlto dėl kylančių degalų kainų ir greičio apribojimų greitkeliuose 1975 m. liepą SM gamyba buvo nutraukta.

GS

10_histoire_vehiculesparticuliers_gs_captureModelyje GS buvo įkūnyta geriausia CITROËN patirtis, sukaupta transporto priemonių gamyboje. Jame buvo įrengta priekinių ratų pavara, oru aušinamas plokščias keturių cilindrų variklis, hidropneumatinė pakaba, o kėbulo aerodinaminės savybės ilgą laiką buvo laikomos neprilygstamomis visame pasaulyje.
GS buvo pristatytas 1970 m. liepos mėn., t. y. tarp Ami 8 ir DS. Po metų buvo išleista universalo serija. 1979 m. rugsėjį GS tapo GSA ir išliko populiarus automobilių rinkoje iki 1986 m. liepos.
1973 m. rugsėjį buvo išleistas GS Birotor su dviejų rotorių varikliu. 1975 m. spalio mėn. GS Birotor tiekimas rinkai buvo anksčiau laiko nutrauktas dėl tų pačių priežasčių kaip ir SM.

CX

11_histoire_vehiculesparticuliers_cx_capture1974 m. spalį buvo išleistas modelis CX, DS įpėdinis. Dėl originalaus dizaino ir naujoviško interjero jis tapo puikiųjų CITROËN automobilių tradicijos dalimi. Jo hidropneumatinė pakaba užtikrino išskirtinį važiavimo pojūtį ir komfortą.
1975 m. rugsėjį CX tapo pirmuoju CITROËN pagamintu automobiliu su dyzeliniu varikliu. 1984 m. rugsėjo mėn. CX GTI Turbo tapo greičiausiu automobiliu Prancūzijoje, jo maksimalus greitis siekė 220 kilometrų per valandą.
1985 m. liepą buvo išleista patobulinta CX versija, o 1991 m. liepą šio modelio gamyba nutraukta. Jis ir dabar prisimenamas kaip aukščiausios kokybės automobilis.

LN

12_histoire_vehiculesparticuliers_ln_capture1976 m. spalį išleistas LN buvo dvejais metais anksčiau Peugeot ir CITROËN pasirašytų susitarimų dėl PSA grupės įkūrimo rezultatas. Naujojo modelio kėbulo pagrindas buvo Peugeot 104, o oru aušinamas dviejų cilindrų variklis buvo panašus į Ami 8.
1978 m. rugsėjį LN, įrengus galingesnį variklį (darbinis tūris buvo padidintas nuo 602 cm3 iki 652 cm3), tapo LNA. Po ketverių metų asortimentas buvo išplėstas įtraukiant modelį su vandeniu aušinamu keturių cilindrų 1.124 cm3 darbinio tūrio varikliu.
Šis kompaktiškas automobilis, puikiai tikęs važinėti tiek miesto, tiek užmiesčio sąlygomis, buvo ypač mėgstamas pirkėjų moterų. Jis pašalintas iš katalogo 1986 m. rugsėjį.

VISA

13_histoire_vehiculesparticuliers_visa_captureVISA buvo pristatytas 1978 m. Paryžiaus automobilių parodoje. Buvo tiekiamos dvi šio modelio, sukonstruoto remiantis ketverių durų Peugeot 104, versijos: su išilginiu oru aušinamu dviejų cilindrų 652 cm3 darbinio tūrio varikliu arba skersiniu vandeniu aušinamu keturių cilindrų 1.124 cm3 darbinio tūrio varikliu.
Modelyje VISA originalaus dizaino linijos buvo derinamos su CITROËN būdingu salonu, didžiausią dėmesį skiriant ergonominėms savybėms ir vairavimo komfortui. Bėgant metams modelis VISA buvo pradėtas gaminti su keletu skirtingų kėbulo tipų, taigi buvo prieinamas ir su atviru viršumi, ir kelių automobilis, ekonomiškas ir sportiškas.
1981 m. kovą išleistas naujo dizaino VISA modelis tapo dar patrauklesnis. Po trejų metų jame pradėtas montuoti 1.769 cm3 darbinio tūrio dyzelinis variklis. VISA buvo tyliai pašalintas iš CITROËN katalogo 1988 m. liepos mėn.

XX a. devintasis dešimtmetis

14_histoire_vehiculesparticuliers_annees80_captureBendrovei CITROËN devintasis dešimtmetis iš dalies reiškė tradicijų puoselėjimo dešimtmetį, kai buvo gaminami 2CV ir CX, o kartu – naujo gyvybingumo dešimtmetį, per kurį buvo pristatyta naujų modelių, pranašavusių naują prekės ženklo klestėjimo erą.
Pvz., 1982 m. spalį buvo pristatytas modelis BX, garsiosios Italijos bendrovės Bertone suprojektuotas automobilis. Po ketverių metų, 1986-aisiais, debiutavo kompaktiškasis trejų ir penkerių durų versijų AX.
Dešimtmečio pabaigą ženklino XM, naujas klasikinio dizaino modelis, išleistas 1989 m. gegužės mėn. Šiame modelyje, priklausomai nuo versijos, subtiliai derinant naujoves ir tradicijas buvo įrengta hidropneumatinė pakaba „Hydractive“ ir V6 variklis.

XX a. dešimtasis dešimtmetis

15_histoire_vehiculesparticuliers_annees90_captureXX a. dešimtajame dešimtmetyje CITROËN įvyko pokyčių, turėjusių padėti visiškai pasirengti žengti į XXI amžių. Po to, kai 1990 m. liepos 27 d. buvo galutinai nutraukta 2CV gamyba, CITROËN ir toliau veržliai ir energingai stengėsi atnaujinti ir plėsti asortimentą.
Pirmuoju šio dešimtmečio automobiliu tapo 1991 m. kovą išleistas ZX. Po dvejų metų buvo pristatytas elegantiškasis Xantia, o vėliau, 1994-aisiais, – „Evasion / Synergie MPV“.
1996 m. buvo išleisti modeliai Berlingo ir Saxo, o 1997 m. debiutavo Xsara. Xsara, pasiekusio ne vieną pergalę pasaulio ralio čempionate, serija 1999 m. buvo pratęsta modeliu Xsara Picasso, novatoriška kompaktiška universalia transporto priemone.